Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Kotimaan audiomarkkinan vetovoima kasvaa

19. toukokuuta 2023

Maria Lehto, Data & Insight Strategist

Radiomainonnan määrä kasvoi viime vuonna edellisvuoteen verrattuna, ja radiomainonnan osuus kotimaisesta mediamainonnasta oli niinikään nousujohteinen.

Kuunteletko mieluummin?

Audio lohkaisee mediapäivästämme jo reilun viidenneksen, ja kuuntelun trendi on kasvava. Audion kuuntelumarkkina kokonaisuudessaan kiinnostaa suuresti, ja tutkimustavat kehittyvät. Kaupallinen radio on audion vahva kulmakivi 70 prosentin viikkotavoittavuudellaan (9+).

Audiota kuunnellaan monipuolisesti, ja kuukausittain 90 prosenttia suomalaisista kuuntelee yhtä tai useampaa erilaista audiosisältöä, kuten radiota, podcasteja, musiikkia, äänikirjoja tai tallenteita. Digitaalinen audio täydentää audion kuuntelua ja tavoittavuutta kaikissa ikäryhmissä.

Audion kuuntelumarkkina kokonaisuudessaan kiinnostaa suuresti, ja tutkimustavat kehittyvät. Tästä esimerkkinä IAB:n, Radiomedian ja Kantar TNS:n yhdessä toteuttama Näin Suomi kuuntelee -tutkimus, joka selvitti ensi kertaa radion ja digiaudion (Total audio) kokonaiskuuntelua ja -tavoittavuutta suomalaisten keskuudessa.

Total Audio tavoittaa kulutusvoimaisen yleisön

Mainostajaa ilahduttanee tieto, että niin radion kuin Total Audion tavoittavuus on korkeimmillaan tulotasoltaan kulutusvoimaisimmassa kohderyhmässä. Myös toinen kiinnostava kohderyhmä, 25—54-vuotiaat, käyttää kaupallisen radion kuunteluun jopa enemmän aikaa kuin kaupallisen television katseluun, ja viikkotavoittavuuskin on samoissa lukemissa

Vuonna 2022 radiomainonnan määrä kasvoi edellisvuodesta neljä prosenttia ja radiomainonnan osuus kotimaisesta mediamainonnasta kasvoi viisi prosenttia 8,4 prosenttiin. Myös digiaudiomarkkina kasvoi ja digiaudiomainonnan ostotavat kehittyivät.

Digitaalisen audiomainonnan määrä selvitettiin IAB:n toimesta ensi kertaa, ja vuonna 2021 mainostajat olivat panostaneet siihen kaikkiaan 5,6 miljoonaa euroa. Kantarin mediamainonnan seuranta puolestaan kertoo, että vuonna 2022 kotimaisten radioyhtiöiden digitaalinen myynti kasvoi 49 prosenttia. Luku sisältää koko digitaalisen mainonnan myynnin, mutta valtaosa kasvusta tuli nimenomaan digitaalisesta audiosta.

Lue lisää kotimaan audiomarkkinasta!