Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Digitaalinen audiomarkkina on mainostajan karkkikauppa

9. kesäkuuta 2023

Laura Björkskog, Head of Digital Ad Operations

Kaupallinen, digitaalinen audio tarkoittaa mainontaa podcastien, nettiradioiden ja musiikkistriimien kuuntelun yhteydessä. Digitaalinen audiomainonta kasvattaa audion tavoittavuutta merkittävästi kaikissa ikäryhmissä.

Digitaalisen audion kuuntelusta yli 80 prosenttia tapahtuu mobiililaitteella, ja suurin osa kännykällä kuuntelevista kuuntelee audiosisältönsä kuulokkeilla. Kuunteluteknologian nopea kehitys ja kuulokkeiden suosio ovatkin taanneet laadukkaan kuuntelukokemuksen yhä useammalle.

Useimmiten digitaalista audiomainontaa kuulee nettiradiosisältöjen yhteydessä. Myös podcastien parissa kuultava spottimainonta kasvaa tasaisesti, vaikka osa suosituimmista podcasteista siirtyy maksumuurien taakse.

Spottimainonnan hyötyjä mainostajalle ovat mm. skaalautuvuus ja volyymi. Yhden podcastin yleisön sijaan spottimainonta mahdollistaa useamman samankaltaisen podcastin yleisöjen tavoittamisen yhdellä kampanjabuukkauksella.

Spottimainonnan hyötyjä mainostajalle ovat mm. skaalautuvuus ja volyymi.

Suoran ostotavan lisäksi spottimainontaa voi ostaa ohjelmallisesti (Programmatic Guaranteed, PG sekä Private Market Place, PMP). Ohjelmallisen ostamisen markkinassa digitaalisen audion sekä ääniohjauksen ja -hakujen uskotaan kasvavan kovinta vauhtia heti Connected TV:n ja TV:n suoratoistopalvelujen (OTT) jälkeen.

Haluatko tietää lisää audiomarkkinoinnista?

Lue myös:

Kotimaan audiomarkkinan vetovoima kasvaa

Kriisien jälkeinen elämysvelka saa ihmiset janoamaan nautintoa

Laura Björkskog, Head of Digital Ad Operations

Laura vetää ohjelmallisen audion ja digiaudion kehitystyötä yhdessä Pohjoismaisten kollegoidensa kanssa. Hän on työskennellyt digitaalisten markkinapaikkojen parissa yli kymmenen vuotta ja uskoo yhdessä oppimiseen ja tekemiseen. Laura tarkastelee mielellään sukupolvi Z:n ja milleniaalien suhdetta mediaan ja inspiroituu oivaltavista podcasteista ja markkinoinnin automaatiosta. Vapaa-ajallaan Laura harrastaa pieniä pintaremontteja, viihtyy luonnossa lenkkipolulla sekä hevosten parissa ja rakastaa ruokaa, herkuttelua ja hyviä dekkarisarjoja.

Kirjoittajan artikkelit